Geštalt terapija kao mera prevencije u svakodnevnom radu u pedijatrijskoj ordinaciji

Categories Blog

Autor: Dr Olivera M. Ćirković, spec. pedijatrije, geštalt psihoterapeut

O značaju kvalitetnog, dvosmernog kontakta roditelj –  dete pisali su i proučavali ovu kokreaciju mnogi domaći i svetski naučnici. Svakodnevno možete u štampi pročitati neki novi savet, neku novu afirmaciju koja bi trebalo preko noći da poboljša vaše i detetove komunikacije. Al to tako ne ide.

Niko, bilo kada nije doveo u pitanje ljubav koju kao roditelj imate prema svome detetu. Pitanje je samo kako tu ljubav i manifestujete, tu nastaju problemi, jer način manifestacije i demonstracije ljubavi može da ima značajnog uticaja na opšte psiho-fizičko stanje vašeg deteta (na pojavu i manifestaciju neadekvatnog, neuvremenjenog ponašanja deteta, povlačenja, odustajanja, zdravstvenih tegoba kod vašeg deteta, i sl.).


 Na osnovu podataka o etiologiji različitih zdravstvenih tegoba koje se sreću u pedijatrijskoj ordinaciji psihološki faktori jedni su od najčešće spominjanih (pored načina, stilova života). Ovaj tekst, koji nosi istoimeni naslov kao i rad koji mi je objavljen u časopisu “Preventivna pedijatrija”, opisuje kako možemo geštalt terapiju koristiti u pedijatrijskoj praksi kao podršku i meru prevencije. 
Cilj rada je bio da, u skladu sa dostizanjem što potpunijeg holističkog pristupa zdravstvenom zbrinjavanju u pedijatrijskoj praksi, implementiramo geštalt terapiju i na taj način podržimo mere prevencije ili terapijske procedure koje bi, u našem slučaju, umanjile broj asmatičnih napada, ekcema, povraćanja ili proliva (kao najčešćih simptoma zbog kojih su mi roditelji dolazili sa decom u pedijatrijsku ordinaciju).

Geštalt psihoterapija je, sama po sebi, po svojoj prirodi, integrativna. Od svih priznatih i poznatih terapija, geštalt psihoterapiju možemo pozicionirati u sam vrh svih psihoterapija po svome holističkom pristupu koji se primenjuje u radu sa pacijentima (pratimo kako telesne procese, tako i psihičke i duhovne koji se dešavaju u seansama). Terapija je usmerena na svesnost o tome što se dešava ovde i sada.

Individualni rad sa decom i roditeljima je bio osnovni metod implementacije geštalt terapije u pedijatrijskoj ordinaciji. Uporedo sa medicinskim tretmanom (od koga se nikako ne odustaje i redovnih kontrola kod ordinirajućeg pedijatra) primenjivali smo geštalt terapiju u radu sa decom i roditeljima.   

 Broj akutnih asmatičnih napada se smanjio, kao i jačina, intenzitet istih. Ovi rezultati su bili izuzetno značajni u tzv. stresnim situacijama koje su ranije bile značajne u anamnestičkim podacima. Slična situacija je bila i sa povraćanjem ili dijarejama.   

Rad geštalt terapeuta odnosio se na horizontalni odnos. Upravo takav odnos je  omogućio holistički pristup kako pedijatra tako i geštalt terapeuta. Zajedno sa decom i roditeljima istraživali smo nijanse u odnosima koje kreiraju (poseban značaj dajući sadašnjem momentu). U radu sa različitim pacijentima uvideli smo da važan (podržavajući) faktor za decu sa astmom, ekcemom ili nekom (sve češćom u pedijatrijskoj praksi) gastrointestinalnom tegobom, kao i za njihov oporavak ima uloga jednog od roditelja (najčešće majke), kontakt sa istim. Njena/njegova (majčina/očeva) funkcionalnost obezbeđuje siguran, brz oporavak. Ljubav sve isceljuje.

  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *