CIKLOTIMIJA

Autor: Dr Olivera M. Ćirković, MA, geštalt psihoterapeut, spec. pedijatrije

Nakon razgovora sa pacijentima i brojnim pitanjima, zamoljena sam da napišem nešto više i ono što treba znati kada ste suočeni sa ciklotimijom kao dijagnozom ili sumnjom na istu.

Da li ste se osećali da je ceo svet vaš i da ste na vrhu najviše planine, a zatim je usledio pad i period kada ste se osećali potišteno i tužno, beznadežno. Između ovih ciklotimičnih uspona i padova, osećali ste se stabilno i fino, uravnoteženo…

Ciklotimija ili ciklotimni poremećaj je afektivni poremećaj ličnosti koji se odlikuje naizmeničnim, naizgled bezrazložnim, spolja nemotivisanim smenjivanjem perioda ushićenja i hiperaktivnosti, s jedne strane, i tuge i neaktivnosti, s druge. Ciklotimija uzrokuje emocionalne uspone i padove, ali nisu toliko ekstremne kao kod bipolarnog poremećaja ličnosti. Možete osećati da ste na vrhu najviše planine, nakon čega sledi pad i period kada se osećate potišteno i tužno. Između ovih ciklotimičnih uspona i padova, možete se osećati stabilno i fino. Iako su promene raspoloženja u ciklotimiji manje ekstremne od onih kod bipolarnog poremećaja, izuzetno je značajno potražiti pomoć u kupiranju ovih simptoma, jer mogu ometati vašu sposobnost da funkcionišete normalno, ali i povećavaju rizik od nastajanja bipolarnog poremećaja. Preporučene metode lečenja osoba sa ciklotimnim poremećajima su: psihoterapija (terapija razgovorom), medikamentna terapija, kao i redovna kontrola ordinirajućeg psihijatra, a u po potrebi i hospitalizacija.

Simptomi

Simptomi ciklotimije se naizmenično smenjuju, od emocionalno pozitivnih do negativnih. Emocionalni usponi kod ciklotimije uključuju simptome pojačanog raspoloženja, ushićenosti i hiperaktivnosti (hipomanični simptomi). Emocionalni padovi, tuga i neaktivnost manifestuju se blagim ili umerenim depresivnim simptomima. Ciklotimni simptomi su slični onima kod bipolarnog poremećaja ličnosti, ali su manje ozbiljni. Ciklotimni poremećaji se razlikuju od manično-depresivne psihoze po manjem stepenu abnormanosti (patologije). Osobe sa ciklotimijom, obično mogu da funkcionišu u svakodnevnom životu, mada ne uvek podjednako dobro i uspešno. Neočekivana priroda promena raspoloženja može značajno narušiti vaš život, jer nikad ne znate kako ćete se osećati.

Hipomanični simptomi
Znaci i simptomi emocionalnih uspona kod ciklotimije mogu uključivati:
– Preteran osećaj sreće ili blagostanja (euforija)
– Ekstremni optimizam
– Nedostatak samopoštovanja
– Govori  se više nego obično
– Slaba procena koja može dovesti do rizičnog ponašanja ili neadekvatnih izbora
– “Skakanje” s jedne na drugu misao (nedoslednost u toku misli)
– Nadražujuće ili uznemireno ponašanje
– Prekomerna fizička aktivnost
– Povećana potreba, nagon za ostvarivanje ili postizanje ciljeva (seksualnih, radnih ili socijalnih)
– Smanjena potreba za spavanjem
–  Nemogućnost da se skoncetriše, fokusira na jedno (značajno).

Depresivni simptomi
Znaci i simptomi emocionalnih padova kod ciklotimije mogu uključivati:

• Osećanje tuge, beznadežnosti ili praznine
  • Plačljivost
  • Razdražljivost, posebno kod dece i tinejdžera
  • Gubitak interesa za obavljanje aktivnosti koje su nekad smatrane prijatnim
  • Promene u težini
  • Osećanje bezvrednosti ili krivice
  • Problemi sa spavanjem
  • Nemir, uznemirenost, nelagoda
  • Osećanje usporenosti, malaksalosti
  • Problemi s koncentacijom
  • Razmišljanja o smrti ili samoubistvu.

Kada da posetite lekara?

Ukoliko imate neki od gore navedenih simptoma, nemojte izbegavati da posetite lekara. Simptomi ciklotimije neće i ne mogu proći sami od sebe. Ukoliko spadate u onu kategoriju osoba koje ne rado traže pomoć od lekara, a prepoznajete navedene simptome, zamolite osobu od poverenja da pođe sa vama pa čak i da napravi taj prvi korak i zakaže pregled umesto vas. Takođe, ukoliko kod vaše voljene osobe prepoznajete simptome ciklotimije, otvoreno i iskreno porazgovarajte sa tom osobom i iskažite vašu zabrinutost. Pružite takvoj osobi podršku i pomoć u pronalaženju adekvatne pomoći, ali je nikako ne primoravajte da je i potraži.

Suicidalne ideje se, iako se mogu pojaviti u ciklotimiji, pre javljaju ukoliko osoba ima bipolarni poremećaj ličnosti. U slučaju javljanja suicidalnih ideja obavezno ODMAH pozovite stručno lice u pomoć i to bez odlaganja. Ako jednostavno ne možete da uputite taj poziv, kontaktirajte neku vama blisku osobu odmah, pa neka vam ona pomogne da posetite vašeg ordinirajućeg lekara, psihijatra, značajnog člana porodice, prijatelja i sl. koji će vam pomoći u daljem suočavanju sa problemom i obezbeđivanju adekvatne medicinske pomoći.

Najčešći uzroci ciklotimije

Do danas nije utvrđeno šta uzrokuje ciklotimiju. Kao i kod mnogih poremećaja mentalnog zdravlja, istraživanja pokazuju da ciklotimija može nastati kombinacijom:

• Naslednih faktora, jer je uočeno da se ciklotimija javlja u porodicama
  • Biohemijskih procesa u telu (promene u hemiji mozga)
  • Okruženja i dešavanja u istom, kao što su traumatična iskustva ili produženi periodi stresa.

Faktori rizika

Ciklotimija se smatra relativno retkim poremećajem. Ipak tačne procene o procentu oboljevanja je teško odrediti, jer ljudi mogu biti bez dijagnoze ili s pogrešnom dijagnozom, obzirom na sličnosti sa navedenim psihijatrijskim patologijama. Ciklotimija obično počinje tokom tinejdžerskih dana ili u mlađoj životnoj dobi, a podjednako je zastupljena i kod muškaraca i kod žena.

Komplikacije

Ukoliko adekvatno i na vreme ne tretirate simptome ciklotimije mogu se razviti značajni emocionalni problemi koji utiču na svaku oblast vašeg života. Takođe, postoji veliki rizik od kasnijeg razvoja bipolarnog poremećaja. Česta je i zloupotreba lekova, kao i opijata. Moguće je i da se jave anksiozni poremećaji.

Prevencija

Nema sigurnog načina da se spreči ciklotimija. Ipak, lečenje pri najranijim indikacijama i manifestacijama poremećaja mentalnog zdravlja može pomoći da se izbegne ciklotimija. Dugotrajno preventivno lečenje takođe može pomoći da se spreči da manji simptomi postanu potpune epizode ​​hipomanije, manije ili velike depresije.

Korišćeni material: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cyclothymia/symptoms-causes/syc-20371275

1 thought on “CIKLOTIMIJA