BOL I DEPRESIJA: DA LI SU POVEZANI?

Autor: Mr sc. dr Olivera M. Ćirković, spec.pedijatrije, geštalt psihoterapeut, EAGT

Da li postoji veza između bola i depresije? Može li depresija da prouzrokuje fizičku bol? Ili obrnuto?

Ova i slična pitanja često mi postavljaju pacijenti u ordinaciji. Moram naglasiti, ne samo starije životne dobi. Ovu, izuzetno značajnu temu, u današnje vreme, otvoriću tekstom koji je objavila dr Daniel K. Hall-Flavin, M.D. kojim sam shvatila da bol i depresija ne biraju ni uzrasnu dob, ni pol, ni podneblje, ni finansijsku situaciju. Ako im se prepustimo, ako ne odreagujemo na vreme postaće naši gospodari. I to oni zli.

Bol i depresija su blisko povezane. Depresija može prouzrokovati  fizičku bol, ali i bol može biti uzrok depresiji. Tačnije, bol i depresija kreiraju začarani krug, u kome bol pojačava simptome depresije, da bi zatim novonastala depresija  pojačala osećaj bola.

Kod mnogih osoba, depresija može da bude uzrok neobjašnjenim (objektivno, medicinskim dijagnostikama ne dokazanim) fizičkim simptomima, kao što su bol u leđima ili glavobolje. Čak, ovi fizički simptomi, osećaj fizičkog bola, mogu biti i prvi ili jedini znaci depresije.

Bol i tegobe koje bol zna da prouzrokuje  tokom vremena slome pacijenta i imaju uticaja na raspoloženje. Hronična bol prouzrokuje brojne probleme koji vode u depresiju (npr. problemi sa spavanjem, stres, gubitak apetita, i sl.). Bol može pacijentu smanjiti radnu sposobnost, pa i onemogućiti ga u obavljanju svakodnevnih dnevnih aktivnosti (ADL – Activity Daily Living) koje inače predstavljaju rutinu, mogu onemogućiti osobu da učestvuje u društvenim akrivnostima ili da se bavi hobijem, što je ranije redovno činila.

Depresija se ne pojavljuje u slučajevima bola koji su nastali povredom. Često je povezana (javlja se) i sa osobama koje imaju oboljenja u kojima je bol jedan od simptoma (dijabetes, kanceri, bolesti srca).

Da biste bili u mogućnosti da normalizujete svoje psihofizičko stanje i  da bol i depresiju držite pod kontrolom, najčešće vam mogu biti potrebni i posebni tretmani za svako od navedenih stanja. U svakom slučaju, postoje i tretmani koji su delotvorni i za depresiju i za bol:

• Antidepresivna terapija može umanjiti tegobe koje bol i depresija priuzrokuju, obzirom da imaju zajedničke “transportere” u mozgu
  • Psihoterapija,terapija razgovorom može biti izuzetno efikasna u kupiranju oba stanja
  • Anti – stres tehnike, fizička aktivnost, meditacija, vežbe disanja, različite vrste rekreacije, pisanje, učenje anti stres tehnika, grupne radionice, takođe značajno ublažuju navedene tegobe
  • Programi rehabilitacije bola, koji se obično izvode pod stručnim nadzorom, od strane medicinskih profesionalaca, uključuju kako medicinske tako i psihijatriske aspekte.

Terapija kupiranja bola i depresije može dati najpozitivnije rezultate ukoliko se neke od tehnika kombinuju.

Ukoliko ste i vi osoba koja trpi fizičku bol ili ima određene depresivne simptome, potražite stručnu pomoć na vreme. U suprotnom, simptomi će Vam se pojačati.

Obezbeđujući sebi pravi tretman obezbedićete sebi  da ponovo počnete da uživate u životu.

Izvor: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/expert-answers/pain-and-depression